Logo zutphensekoerier.nl


Foto: Willem Feith

Expo 40 jaar beeldhouwwerk Maïté Duval

  Cultuur

Het liggend naakt in de beeldentuin achter haar woning aan de Deventerweg is een goed voorbeeld. ,,Toen mijn zoon het voor het eerst zag, zei hij: ,,Mam, dat beeld is krachtig. Het is een beeld van jóu, als geëmancipeerde vrouw… Hij had gelijk. Ik zoek mezelf niet in mijn werk maar vind mezelf er achteraf wel in terug.'' Maïté Duval houdt van 6 mei tot en met 25 juni een tentoonstelling ter gelegenheid van het feit dat ze veertig jaar beeldhouwster is in haar atelier en in de beeldentuin aan de Berkel.

door Leo Polhuys/foto: Willem Feith

ZUTPHEN – ,,Mijn beelden geven verschillende levensfases weer. Ze laten zien wie ik ben. Als ik bezig ben met de productie, die maanden in beslag neemt, realiseer ik me dat niet, naderhand wel. '' Ook het beeld van het babykopje onderstreept de levensfase waarin de nu 73-jarige Maïté verkeerde toen ze het 48 jaar geleden maakte: het moederschap. De van oorsprong Franse kunstenares woont al bijna een halve eeuw in ons land en maakt al bijna even lang beelden. Ze heeft tot eind jaren tachtig veel in opdracht gewerkt, onder meer voor de overheid. ,,Maar daar ben ik van afgestapt. Ik maak nu alleen eigen werk dat veelal door particulieren wordt gekocht. ''
Vrouwen Maïté oogstte in de loop der jaren veel succes. Ze exposeerde op diverse plaatsen in ons land waaronder uiteraard museum Henriette Polak. Ter gelegenheid van de heropening schenkt ze overigens het beeld Draaiende vrouw. Vrouwen zijn het belangrijkste onderwerp van Duval. In haar tuin staat slechts één beeld dat verwijst naar een man. De vrouwenfiguren zijn in verschillende tinten brons gemaakt, groot en rond, zijn aaibaar, dynamisch, stralen kracht uit en roepen emoties op. ,,Een beeld moet een bepaalde spanning bevatten. Zoals de beroemde beeldhouwer Henry Moore, één van mijn grote voorbeelden, al zei: ,,Je gaat niet naar het beeld toe, het beeld komt naar jou. '' Het oudste beeld dat op de tentoonstelling kan worden bekeken is Staand naakt uit 1977. Beelden uit de latere periode, de jaren tachtig en negentig, laten levenskrachtige vrouwenfiguren zien.
Verlamming De laatste jaren wordt de tijd tussen de productie van de beelden steeds groter. ,,Het is net als met de blokkade die schrijvers soms ervaren. Er is sprake van een soort verlamming, een bepaalde angst; kan ik wel hetzelfde resultaat behalen als vroeger? In die tussenperiodes maak ik de laatste jaren ook tekeningen en ook die zijn tijdens de tentoonstelling te zien.''
De tentoonstelling 40 jaar beeldhouwwerk is in de expositieperiode geopend van donderdag tot en met zondag van 13.00 – 17.00 uur.

1 reactie
Meer berichten