Foto:
Column Op fietse door Z.

De verleiding

  Column

Benno Geerlings - Ik herinner me lange middagen van verleiding liggend op de bank. Jaren tachtig vorige eeuw. Geveld door een griepje, dekbedje over me heen en op de tv de wonderlijke wereld van Tellsell en Teleshopping. Er was nog geen sprake van streamingkanalen , maar toch was het al een vorm van binge-watching. Uren achtereen slow-staren, mezelf vergapend aan de ene aanbieding na de andere. Gelukzalig zwelgen met zakdoek en dropjes in de aanslag.

Het betrof voornamelijk vernieuwende huishoudelijkartikelen zodat ik niet meteen naar de telefoon greep om al die verleidingen te bestellen.

Van enig huishouden was namelijk nog geen sprake in die tijd bij mij thuis. De van oorsprong Engelstalige aanbiedingen werden op onbedoeld komische wijze nagesynchroniseerd door Mike: "het is ongelofelijk!"

In die uitdrukking lag natuurlijk de kracht, we willen zo graag geloven in het wonder en de daaraan gekoppelde aanbieding. Het is van alle tijden, nu en vroeger. Kijk naar een western-film uit de vorige eeuw waar een kwakzalver op zijn huifkar een elixer tegen alle ziektes aanprijst. Klik nu een link aan op Facebook of Insta waar je wordt doorverwezen naar de digitale variant van dezelfde kwakzalver.

Ik trap er zelf ook in. Ik heb ooit in een cursus Marketing op de Open Universiteit geleerd dat je geen behoefte kan creëren, je kan wel een behoefte aanspreken, het gat in de markt. Ik geloof daar wel in, ik denk dat de algoritmes daar ook feilloos gebruik van maken. In mijn huis stapelen de pakketjes zich op met fietsartikelen, de huishoudartikelen vinden nog steeds hun weg niet via mijn Ideal. Begrijp me niet verkeerd, onder de bezielende leiding van partner K. leven we niet in een huis van Jan Steen.

Op fietse door Z. in de Berkellaan word ik opnieuw bevestigd dat we nog steeds goed zijn in het aanspreken van onze diepste wensen en behoeftes. Op een geparkeerde auto valt de tekst te lezen: Afslanken in 15 minuten. De tekst wordt geflankeerd door een afbeelding van een enthousiast ogende dunne dame.

Komt alles weer samen. De kwakzalver op de huifkar en Mikey die met zijn Amerikaanse accent zijn artikelen op de beeldbuis aanprijst; het is ongelofelijk!

Meer berichten