Logo zutphensekoerier.nl


Zo simpel kan het zijn.
Zo simpel kan het zijn. (Foto: )
Op fietse door Z. Op fietse door Z.

Pakketje

  Column

Benno Geerlings - Ik heb een gat in de markt ontdekt en dat wil ik met u delen, een klein gat weliswaar, maar met geringe inspanning valt er per dag wel een paar euro aan te verdienen. Het enige wat u er voor nodig heeft is thuis zijn en wat ruimte in huis voor opslag.

Als fietskoerier bezorg ik webshoppakketten bij de mensen thuis. We bestellen ons suf op internet. Shoppen in de stad is passé. Het aantal bezorgingen groeit explosief. Het bestelbusje in de straat is voor iedereen een vertrouwd fenomeen geworden. De fietskoerier is het kleine broertje onder de bezorgers maar ook wij rijden af en aan. Voor alle bezorgers geldt een grote zorg: is de klant wel thuis? Bij niet thuis blijf je met een pakketje in handen staan en dat kost geld. Wat te doen?

Daar werd snel een oplossing voor gevonden. In iedere staat woont namelijk wel een goedzak die altijd thuis is.

"Pardon meneer/mevrouw, ik heb hier een pakketje voor uw buren op nr… , ze zijn niet thuis, zou ik het bij u mogen afgeven dan doe ik daar een briefje in de bus dat ze het bij u kunnen komen ophalen." "Natuurlijk, zet u het maar neer bij de rest van de pakketten hier in de gang."

Kijk, daar ligt het verdienmodel, de goedzak vraagt voortaan 1 euro per pakket voor opslag in zijn huis. Niet onredelijk toch?

Wil je om wat voor reden dan ook geen opslagloods voor de pakketbezorgers worden dan is er een andere oplossing .

Op fietse door Z. in de Rietbergstraat zie ik een bordje naast een voordeur bevestigd: 'Nee, wij nemen geen pakketjes aan voor buren'. Zo simpel kan het zijn. Maar stel dat iedereen dat doet, dan heeft bezorgend Nederland een probleem. Nog een keer aanbieden, weer niet thuis. Pakketje gaat naar een afhaallocatie. Bijvoorbeeld een kluisje bij een supermarkt. U krijgt een code om de kluis te kraken. Code werkt niet. Ergernis stapelt zich op ergernis, bij klant en bezorger.

Over een jaar of tien ontdekt een innovatief ondernemer het concept om in een pand de pakketjes onverpakt direct aan de klant aan te bieden, zonder tussenkomst van internet, track en trace, dieselbusjes en gefrustreerde bezorgers en ontvangers. Binnen de kortste keren is het ongekend populair. Hij noemt het concept een winkel.

Peter Bulthuis
reageer als eerste
Meer berichten


Shopbox