De vijf jaargetijden

Dieptepunten en lichtpuntjes

  Column

Vorige maand woedde er een heftige storm. Met donderend geraas vielen er bomen om.

Ook een bijzonder mens is in februari omgevallen. 'Verwonderd, ruggelings op het mos……', stond in het bericht rond het plotselinge overlijden van Remko Kraamwinkel. Samen met zijn vrouw Stef Kreymborg, beeldend kunstenares, was musicus Kraamwinkel de initiator en beheerder van de IJsselsalon. Een paar jaar geleden kwam het stel naar Zutphen. Wat hebben ze onze stad met de IJsselsalon verrijkt.

Ons culturele klimaat wordt op 8 maart onder de loep genomen tijdens het verkiezingsdebat Kunst en Cultuur. Wordt Zutphen dé culturele trekpleister van Oost-Nederland? De hartenwens van onze huidige burgemeester? Koesteren de politieke partijen ook die wens? Hoe denken ze dat te kunnen realiseren? Drie thema's zijn leidraad voor het debat: de bruisende stad, jongeren, en sociale cohesie. Ik kijk uit naar een inspirerende avond rijk aan pittige, inhoudelijke discussies.

Diezelfde dag – 8 maart – is het Internationale Vrouwendag. Thema voor 2018: 'Vrouwen en mannen zijn overal gelijkwaardig'. Wie denkt dat het daarmee in deze ogenschijnlijk geëmancipeerde maatschappij wel los loopt, heeft wat gemist. Zie de debatten rond #MeToo. Neem de loonkloofdiscussie tussen mannen en vrouwen, belichaamd door de BBC-journaliste Carrie Gracie. Ze nam ontslag omdat honorering gelijkwaardig aan mannelijke collega-correspondenten buitenland uitbleef bij gelijke verantwoordelijkheid en gelijke werkdruk.

Een pijnlijke anekdote uit het muziekleven las ik onlangs in het programmaboekje voor het Februari Festival voor kamermuziek in Den Haag. Ethel Smyth (1858-1944) was componist en dirigent. Haar opera The Wreckers werd door mannelijke critici af geserveerd als al te zeer 'beïnvloed' door Benjamin Britten. Echter, Smyth componeerde de opera in 1906, zes jaar vóór de geboorte van Benjamin!

Smyth stortte zich tevens in het gevecht voor vrouwenrechten van de Suffragettes. Haar compositie The March of the Women werd het lijflied van de beweging. Als jong meisje was ik al gefascineerd door de suffragettes en Emmeline Pankhurst. Tijdens een wandeling door Londen stuitte ik eens plotseling op een prachtig beeld van Pankhurst, in een klein stadspark achter The House of Parliament. Vanaf wanneer mochten vrouwen daar eigenlijk mee draaien? Stemrecht kregen Britse vrouwen in 1918, moest je wel ouder dan dertig zijn en land of vastgoed bezitten. In 1928 kregen mannen en vrouwen er stemrecht op gelijke voorwaarden. In Nederland kregen vrouwen vanaf 1919 actief kiesrecht, in België moesten ze er tot 1948 op wachten...

Lichtpuntjes zijn er ook. Kate Moore won vorig jaar als eerste vrouw ooit – anno 2017

!

– de prestigieuze Matthijs Vermeulenprijs. In het Concertgebouw zal de Zaterdag Matinee structureel aandacht besteden aan het werk van uitstekende componisten.

Meer berichten

Shopbox