Woonbedrijf Ieder1 pakt problemen aan

Zutphen - Huurders in de Zutphense wijk Noordveen, die al lange tijd te kampen hebben met de gevolgen van een mislukte renovatie, kunnen opgelucht ademhalen. Woonbedrijf Ieder1 gaat alle klachten oplossen, draait de huurverhoging terug en stelt een onafhankelijk onderzoek naar de renovatie in.

De huurders hadden last van tal van problemen en niet alleen hun huur steeg als gevolg van de mislukte renovatie, maar ook de energierekening. De huurders waren kwaad, omdat het Woonbedrijf weigerde te luisteren naar hun klachten. Zij vonden dat ze niet serieus genomen werden.

Daarom bracht de SP de huurders bij elkaar. Samen stelden ze een zwartboek op en dat boden ze met een zelfgemaakte Pinokkio-pop aan het Woonbedrijf aan. Er volgde een poster-actie waarin huurders hun huurbaas opriepen eindelijk te gaan luisteren. Dat leidde uiteindelijk tot onderhandelingen tussen de huurders en het Woonbedrijf. Nu biedt Woonbedrijf Ieder1 aan om alle klachten van huurders die zijn opgesteld in het Zwartboek op te lossen, de huurverhoging die vanaf augustus 2018 was ingevoerd terug te draaien totdat de energielabels door een onafhankelijk partij zijn vastgesteld en vastgelegd in de landelijke database en een onafhankelijk onderzoek in te stellen.

SP-fractievoorzitter Nils Müller: 'Dit is een grote overwinning voor de huurders. Zij hebben de handen ineen geslagen, zeggenschap afgedwongen en gewonnen. Het gevolg is dat Woonbedrijf Ieder1 zich weer gedraagt zoals je dat van een sociale verhuurder mag verwachten. Wij hopen dat ze de klachten in andere wijken minstens net zo voortvarend op gaan pakken. Wij blijven natuurlijk pal achter de huurders staan.'

Meer berichten