Zingend kondigt Freek de komst van Rendez-vous aan. Op 11 januari om 20.00 uur in Theater Onder de Molen in Linde. (foto: Feikje Breimer)
Zingend kondigt Freek de komst van Rendez-vous aan. Op 11 januari om 20.00 uur in Theater Onder de Molen in Linde. (foto: Feikje Breimer) (Foto: Feikje Breimer)

Chansons Theater Onder de Molen

"Het mooie van zingen voor publiek is dat ik luisteraars raak. Mensen zitten soms met tranen in de ogen te luisteren. Ik merk dat Nederlands publiek de sfeer van de Franse chansons makkelijk oppikt. Ze staan er voor open."

Door Feikje Breimer

Linde - Freek Pril staat voor de Lindesche Molen en spreidt zijn armen uit terwijl hij begint te zingen. Fietsende toeristen draaien zich om en luisteren even. "Komt u op 11 januari ook luisteren naar het concert van Rendez-vous in het Theater onder de Molen?" vraagt hij hen zodra hij stopt met zingen.

Herkenning

Samen met pianist Peter Mohr verzorgt Freek een optreden waarin Franse chansons centraal staan. Freek: "Veel Franse chansons roepen herkenning op bij Nederlands publiek. Sommige chansons zijn in Nederland een hit geweest zoals 'La vie en rose' en 'Non, non, rien n'a changé'. Andere nummers zoals 'La Montagne' zijn van oorsprong Franstalig. Dit nummer werd in Nederland bekend als 'Het tuinpad van mijn vader' dat Wim Sonneveld zong. Voor het zingen van chansons heb je levenservaring nodig zodat je in je zang de emoties kunt overbrengen."
Freek groeide als kind van Nederlandse expats op in Tunesië waar hij met zijn jongenssopraan de sterren van de hemel zong tijdens optredens in de kerk. Dankzij zijn jeugd in Tunesië is Frans zijn tweede taal.

Advies

Toen hij de baard in zijn keel kreeg gaf zijn zangjuffrouw hem een belangrijk advies; stop met zingen en wacht tot je volwassen stem volledig is ontwikkeld. Freek: "In 2009 ben ik naar een klassiek zangdocent gestapt, zij beschouwde mijn stem als een ruwe diamant. Dat was voor mij voldoende. Het duurde een jaar voor ik over mijn gêne heen was om voor publiek te zingen. Vanaf het begin heb ik mij gericht op het zingen van chansons. Daar ligt mijn hart. Voor mijn werk ben ik wekelijks in Parijs waar ik in het 17e arrondissement in de kerk Saint-Ferdinand mijn zang mag oefenen, maar als ik niet in de buurt van deze kerk ben oefen ik net zo graag in een parkeerkelder.

Uiteindelijk ben ik in Nederland in contact gekomen met pianist Peter Mohr en hebben we als duo Rendez-vous een speellijst opgebouwd met chansons die voor veel herkenning zorgen bij ons publiek. We spelen graag in een huiselijke sfeer zoals in het Theater Onder de Molen. Het samen laten smelten van de klanken van zang en piano, de zuiverheid daarvan laten horen aan het publiek. Dat is ons doel. Om het ritme er in te houden praat ik weinig tussen de verschillende chansons. Inderdaad, mensen zingen vaak mee. Soms het hele nummer, soms alleen het refrein.

Een echte meezinger? Dat is 'La ballade des gens hereux.' Als ik in Frankrijk zing krijg ik regelmatig te horen dat ik zing als een Fransman. Maar wie er ook luistert het is prachtig om de puurheid over te brengen van de verbinding tussen zang en piano."

theateronderdemolen.nl

Meer berichten