Werner en Fred laten de profielen zien van het Baakse spoor. Ze kregen ze van een verzamelaar uit Ulft. (foto: Feikje Breimer)
Werner en Fred laten de profielen zien van het Baakse spoor. Ze kregen ze van een verzamelaar uit Ulft. (foto: Feikje Breimer) (Foto: Feikje Breimer)

Spoor van verhalen bij station Baak

Op een oude zwartwit foto staat het voormalige tramstation Baak nog in volle glorie. Tegenover het huidige café-restaurant Herfens stopte tot halverwege de vorige eeuw de tram die Zutphen verbond met Emmerich. Als het aan Fred en Werner uit Baak ligt komt precies op deze plek een paar meter rails terug.

Door Feikje Breimer

Baak - Fred van der Mije en Werner Willemsen kennen elkaar van het voetbal in Baak en hun activiteiten voor Baaks Belang. Samen met een groep vrijwilligers verkochten ze de oude inboedel van de voormalige basisschool in Baak. Met de opbrengst wilden ze iets blijvends realiseren voor het dorp. Ze grijpen terug naar de rijke historie van Baak én de tram.

Werner: "Je kunt wel zeggen dat ik een tik heb voor alles wat met Baak te maken heeft. In 2015 heb ik de Facebookpagina MooiBaak in het leven geroepen. De pagina heeft meer volgers dan dat er inwoners in Baak zijn. Ik verzamel historische foto's van Baak. Hoe mooi zou het zijn als we iets van de rijke historie zouden kunnen laten zien? Iets met de tram? 'Maar ja', zei ik tegen Fred, 'waar haal je de rails vandaan?'" Het verrassende antwoord van Fred was dat de rails zijn gebruikt als bouwmateriaal voor zijn schuur. Fred pakt een foto met daarop het profiel van de ijzeren rails. "Kijk, dit ligt bij mij in de schuur. Maar we wilden wel zeker weten dat dit de goede waren."


Zo begon het onderzoek van Werner en Fred naar het Baakse spoor. Verzamelaars en deskundigen bogen zich over de profielen en bevestigden dat dit inderdaad de rails betrof die voor het spoor door Baak zijn gebruikt. Tramdeskundige Reyer van der Pol leverde prachtige foto's die in Baak zijn genomen. Een enthousiaste verzamelaar uit Ulft gaf de heren twee originele ijzeren profielen van de rails. De eerste lichte rails en een zwaardere variant die werd aangelegd nadat het spoor intensiever werd gebruikt. Werner: "We zijn op zoveel bijzondere foto's en verhalen gestuit. De tram is ooit beschoten met een jachtgeweer, de dader bleef onbekend. Het spoor raakte bij overstromingen van de IJssel bij de Baakse overlaat beschadigd doordat er toen nog geen dijk lag. En hoewel de tram niet hard reed is het toch voorgekomen dat er iemand onder de tram belandde. Foto's en anekdotes over de Baakse tram zijn heel welkom. Dit spoor leeft nog in de Achterhoek en zelfs in Duitsland waar de Historische Vereniging van Anholt een prachtig informatiebord heeft geplaatst. Dat gaan wij in Baak ook realiseren, precies op de plek waar vroeger het station was. We gaan de verhalen opnemen en er een film van maken met de oude foto's. Het is de bedoeling dat je die via een QR-code kunt afspelen op je mobiele telefoon. We hopen in april het monument met informatiebord te onthullen en zullen voor die gelegenheid ook een tentoonstelling organiseren in café-restaurant Herfkens."


Facebook: MooiBaak

Meer berichten