Logo zutphensekoerier.nl


De vele bezoekers kregen deze dag een goede uitleg van de medewerkers van LTT. Iedere bezoeker kreeg een oranje hesje aan.
De vele bezoekers kregen deze dag een goede uitleg van de medewerkers van LTT. Iedere bezoeker kreeg een oranje hesje aan. (Foto: )

Omwonenden nemen kijkje bij Sluis Eefde

Aannemerscombinatie Lock to Twente heeft zaterdag 3 november een informatiekijkdag gehouden voor familieleden, buurtbewoners en geïnterreseerden en genodigden. Men kom deze dag de in aanbouw zijnde nieuwe sluiskolk bezichtigen. Vele mensen hebben hier gebruik van gemaakt.

Door Gerard Kiezebrink

Eefde - Vanaf 19 januari is de Lock to Twente gestart met het inbrengen van de damwanden. "De wanden die geplaatst zijn hebben een totale lengte van 2.500 meter. De hoogte van de damwandpanelen variëren van 15 tot 27 meter. De damwanden zijn 70 centimeter breed en zijn in de fabriek per twee aan elkaar geponst. Dit verhindert het klapperen van de panelen waardoor er minder geluidsoverlast is geweest," vertelt Ernst Rijswijk van de aannemerscombinatie.


Voor het bouwen van de nieuwe sluiskolk zijn drie bouwkuipen gemaakt. Aan de kant van de Kapperallee (het benedenhoofd) is de eerste bouwkuip. Daar moeten de puntsluisdeuren in komen. In de middenbouwkuip (de sluiskolk), en aan de kant van het Twentekanaal wordt straks de segmentdeur geplaatst. Een bouwkuip bestaat uit stalen damwanden en ankers. De ankers zorgen ervoor dat de wanden niet naar binnen klappen. "Bij de damwanden van de bouwkuipen van de twee sluishoofden zijn circa honderddertig stuks ankers geplaatst, en bij de damwanden van de sluiskolk circa 200 stuks " weet Ernst.

De vele bezoekers kregen deze dag een goede uitleg van de medewerkers van LTT. Iedere bezoeker kreeg een oranje hesje aan en onder begeleiding kon men de trappen afdalen om in de sluiskolk te komen. Men kon ook al goed zien waar de sluisdeuren komen te zitten. "En om te zien hoe dik daar de wanden zijn, was best indrukwekkend," vindt Janny van der Kamp. Zij woont vlakbij de sluis.


Van Rijswijk heeft het deze dag maar druk en is regelmatig aan het uitleggen wat er allemaal te zien is. Hij legt ook uit dat beton het belangrijkste bouwelement is van de in aanbouw zijnde sluiskolk en dat er veel bewapeningsstaal wordt gebruikt. Dit bewapeningsstaal is aangevoerd per schip en gelost op het bouwterrein. De betonnen vloer in de sluiskolk heeft maar liefst een dikte van drie meter, en daarbovenop worden de sluiswanden gebouwd. Tot het voorjaar van 2019 is het aannemersbedrijf LTT bezig met het beton storten. Er wordt maar liefst 900 ton bewapeningsstaal gebruikt en 8.000 kubieke meter beton. Alleen de sluisvloer bestaat uit 1400 kuub beton. De nieuwe sluiskolk zal in 2020 worden opgeleverd.

Meer berichten




Wat vindt u?

Roetveegpiet of niet?



Reageren!

Shopbox