Logo zutphensekoerier.nl


Jeroen Kamphuis heeft de tram met de bijbehorende rijtuigen nagebouwd in een schaal van 1:45, daar heeft hij ruim anderhalf jaar over gebouwd. Tot in de kleinste details is er aandacht aan besteed.(Foto: Gerard Kiezebrink)
Jeroen Kamphuis heeft de tram met de bijbehorende rijtuigen nagebouwd in een schaal van 1:45, daar heeft hij ruim anderhalf jaar over gebouwd. Tot in de kleinste details is er aandacht aan besteed.(Foto: Gerard Kiezebrink) (Foto: Gerard Kiezebrink)

Tramrails weer langs IJsselkade

De Zutphense IJsselkade krijgt momenteel een grote metamorfose. Voor die verandering heeft er altijd nog een aantal meters tramrails gelegen. Vanwege de verbouwing en veranderingen moesten de rails eruit, maar gelukkig heeft de aannemer het allemaal weer netjes teruggeplaatst, en daar is modelspoorliefhebber Jeroen Kamphuis heel erg blij mee.

Zutphen - Jeroen is modelspoorliefhebber en heeft al veel modeltreinen gebouwd. Ook steekt hij veel tijd in de geschiedenis van de treinen die hij maakt. Zo is hij zich ook gaan verdiepen waar de rails, die nu weer zijn teruggelegd bij het sluisje bij de IJsselkade, voor dienden. "Het stukje spoor was onderdeel van de tramdienst die toen reed van Zutphen naar Emmerik," weet Jeroen.

Hij heeft deze tram met de bijbehorende rijtuigen nagebouwd in een schaal van 1:45, daar heeft hij ruim anderhalf jaar over gebouwd. Tot in de kleinste details is er aandacht aan besteed. "En er zijn veel onderdelen met een 3D-printer gemaakt," zegt Jeroen.

Hij vindt het prachtig dat de rails weer zijn teruggeplaatst. "Want het is toch een stukje geschiedenis wat zich heeft alfgespeeld op de lijn Zutphen Emmerik." In een prachtig boek laat hij de nodige locaties zien waar de tram heeft gereden.

Een ritje met de tram naar Hengelo begon indertijd op het voorplein van het spoorwegstation. Dit station lag iets westelijker dan het huidige stationsgebouw, namelijk ongeveer op de plek waar nu de parkeerplaats is te vinden.

Het tramspoor eindigde bij de remise van trammaatschappij De Graafschap die ter hoogte van de Berkelpoortstraat lag.

Vanaf het stationsplein reed de tram naar Hengelo. Eerst parallel aan de spoorlijn naar de IJssel. En reed daarna verder langs de IJsselkade naar het zuiden.

De TMDG had hier enkele kadesporen waar goederen van schepen op de tram konden worden overgeladen, en omgekeerd.

Na ongeveer 200 meter maakte de tram een bocht naar links, en reed via de Marspoortstraat en de Groenmarkt naar de Houtmarkt.

Het tramspoor in het brugdeel werd per abuis afgebroken zodat er toen geen trams meer konden rijden.

Het jaar erna werd de TMDG overgenomen door de Gelderse Tramwegen. De directie van de GTW zag geen toekomst meer in de tramlijn naar Hengelo en liet deze in juli 1939 opbreken.

Jeroen Kamphuis heeft goede connecties, en hij zou het prachtig vinden als tijdens de heropening bijvoorbeeld een wagon of iets degelijks op het stukje rails komt te staan. "Dit zou toch prachtig zijn!"

reageer als eerste
Meer berichten

Shopbox